suke ati aku la nak update ke x.

Wednesday 7 July 2010

allergic rhinitis

ok arini aku bukan nak cite pasal medik.

aku ade allergic rhinitis. allergic rhinitis ni, ble kene debu ke, sejuk ke, apa2 yang bole trigger tindakbalas badan, yang menyebabkan hidung berair. dalam kes aku, aku allergic sejuk. kgkdg2 ble sejuk je mesti bersin. ble aku kne allergic rhinitis, slalunya pagi2, pergh... sabo je la. cume orang yg ade allergic rhinitis ngn asthma je tau camne rase bangun2 pagi, idung tersumbat. da la tersumbat, pastu susah nak bernafas plak tu. tambah2 bersin. klo teruk sangat, leh sampai pening kepala.

ade satu kisah klaka pasal allergic rhinitis ni. berlaku kat aku. tahun lepas.

tahun lepas, aku ade problem pendengaran (until now pun ade lagi). so g la jumpe doktor sebab nak cek knape pendengaran aku ade problem kan. so satu hari ni, g kat klinik telinga dan pendengaran (ear and hearing clinic) uiam. doktor tu cek la telinga. dia nmpk gegendang telinga (tympanic membrane) tu cam membonjol (bulging) keluar.

doktor: adik, tympanic membrane awak ni cam bulging keluar sikit la. selalu naik kapal terbang ke, naik bukit ke, yang buat tekanan kt telinga?
aku: hurm... doktor, sy ade allergic rhinitis. pagi2 mesti bersin kuat. pastu selsema. pastu sy blow (buang hingus) hidung sy.
doktor: hurm. jadi mungkin bulging out ni sbb adik blow hidung kuat sangat kot. pasni, kalau boleh, cuba la elakkan benda2 yang boleh menyebabkan allergic rhinitis awak tu datang. selalu allergic rhinitis tu datang time bila?
aku: time sejuk, time berdebu. pagi memang kena bersin.
doktor: jadi cuba elakkan benda2 sejuk, benda2 berdebu ye.
aku: oh jadi doktor, sy allergic pagi, jd sy kne elakkan bangun pagi la ye?
doktor: haha awak ni. klo bab ponteng kelas, laju aje kan.

haha. cubaan untuk ponteng kelas pagi gagal.

No comments:

Iklan Je...