suke ati aku la nak update ke x.

Friday 1 May 2009

Resipi Masak Macaroni

hehe, mst korang terkejut bace post aku pasal resipi. bukan ape, aku nak berkongsi ngan korang resipi macaroni ni. aku dapat ilham masak macaroni ni dari awek aku. cite nye cani. aku skang class da abes. so nak g klua makan susah. transport takde. jadi aku beli la telur, sardin, roti ngn megi. satu ari tu, awek aku sound...

"jangan makan megi je. exam ade ag. nanti beku plak kepala tu".
"abeh tu nak makan pe? nak masak tak pandai..."
"masak macaroni."
"huu... sini xde periuk. kuali ade r. kuali letrik. oven jauh skali. cane nak masak macaroni?"
"xya ade bende2 tu sume. ketel letrik pn da ckup"
"ye? xrosak ke ketel tu?"
"pandai2 r. nak makan ke x?"

huhu. then dia pon bagi la aku satu resipi.


Resipi Macaroni Ngan Sup Cendawan
Bahan2
-sup cendawan. Sup Cendawan Campbell ok kot. dalam RM4 ntuk tin 305g.
-macaroni. elbow san remo RM4 ntuk 500g
apparatus
-ketel letrik
-sudu

-mangkuk
-alat penimbang. (xde?, aku pn. tp ade cara lain ntuk gantikan penimbang)

ok, tiap orang ade laen2 peralatan, so aku akan tunjukkan cara aku, n alternative yang boleh guna.

1. mula2, masak macaroni sampai lembut.
  • klo makan sorang2, 100g macaroni pn da cukup. hmm... cane nk timbang?
  • cara aku : 100g = 500g/5 kan? jadi aku try ukur pkai cawan aku ni. 500g dpt 2 stengah cawan. jadi stengah cawan = 100g. hehe. xya beli penimbang.
  • = 200g. jdi amek stengah je k.
  • alternative: korang cari la bekas ke, cawan ke, pape la yang korang rase leh bahagi 500g macaroni kepada 5 ntuk dapat kan 100 g. tp klo korang makan ramai2, 500g tu leh makan ntuk 7 orang.
  • cara aku: spe yang ade periuk atau ketel bentuk mug, leh sambil masak air ngn macaroni.
  • alternative: masak air dalam kettle dulu, then rendam macaroni dalam bekas laen.
  • masak macaroni sampai lembut. klo pkai care aku, 10 min leh lembut. tp spe pkai ketel tu... aku rse 15min kowt.
  • toss air smp kering. (jangan toss macaroni plak. membazir)

tq haidar bagi pinjam ketel letrik.

2. Masak sup cendawan
  • part ni lagi senang. aku prefer beli sup cendawan dalam tin daripada yang serbuk. aku prefer sup cambell sbb vono xsedap sangat, tapi depend. ade orang suke makan vono.
  • klo sorang makan, ckup stengah tin je.
  • msukkan sup cendawan dalam mangkuk. stengah tin je tau.
  • then tuang air panas dalam mangkuk. sikit2 sebab takut cair sangat.
  • siap!

sup cendawan dr campbell.


3. Campur sup cendawan ngn macaroni. sedia dimakan.

Td resipi yang awek aku bagi. time aku g beli belah mencari bahan mentah, aku ternampak sup spagheti. tringin plak nak makan. so aku try resipi aku sendiri. hehe. trial n error beb~ (quote dari awek aku)

Resipi Macaroni Ngn Sos Spagheti
Bahan2 same macam kat atas, cume ganti sup cambell ngn sos spagheti. spe yang xtau cane nak wat sos spagheti, dont wori. beli je kat kedai. ade dalam rm4 kot 1 botol 350g.

1.masak macaroni. same ngan kat atas.

2. tuang sos kat macaroni. tuang la ikut suke. aku suke tuang dalam 5 sudu besar je. nak jimat. hehe.

sos spagheti. abeh da~

3. hehe. mudah kan? tapi ade beberapa precautios. sos macaroni boleh rosak sebab fungus. jadi spe yang takut2 tu, masak la dlu sos tu. aku pnah try campur ngn air panas, xjadi sbb cair sangat. terpaksa gak masak pkai kuali. spe ade oven tu kira bonus la.

mudah kan? seswai ntuk bdak2 asrama, hostel, kolej, mahallah, yang limited apparatus ntuk masak. yang penting variasikan makanan.

No comments:

Iklan Je...