suke ati aku la nak update ke x.

Thursday 5 May 2011

i might have lose the fight, but not the war, yet.

everytime it's always like this.

before nak exam, especially mase revision week, punya la sibuk. maen facebook, maen twitter, maen blog. aritu macam2 idea nak update blog ni. tapi simpan dlu. tunggu lepas abes exam baru update. tapi last2, pas abes exam, still malas gak nak update blog ni. huhu. tak pe la, since skang ni aku kat lebri, terperangkap sebab ujan kat luar tu, jadi aku take time la update blog ni. huhu...

baru perasan, last aku cite pasal study atau exam, adalah 22 Julai 2010, mase tu baru abes exam ntuk posting terakhir, before naik 4th year. nampaknye kali ini aku update blog pon mase posting terakhir, before naik 5th year. tapi ade 1 lagi posting before naek final year, elective posting. itu pun kalau lulus posting ortho ni. minggu depan baru tau result posting ortho ni.

aku nak cite pasal exam aku aritu.

1st day exam - 3rd May 2011
seryes aku ingat exam 2nd may. haha. xperasan plak 1st may tu hari pekerja, pastu ari ahad. so klo cuti jatuh hari ahad, secara otomatik hari isnin juge akan cuti. sbb tu exam aku ari start selasa, 3 mei. 1st day exam adalah exam theory. ntuk ortho, pagi ada mcq n oba, pastu ade pmp then petang ade viva voce.

MCQ - multiple choice question.
OBA - one best answer.

mcq n oba mmg dr dulu antara yang susah skali nak skor. sbb mmg 100% theory n soklan nya tahap tinggi. da la senang lose markah. mana tak nya. bayangkan, anda jawab 1 soalan, anda betul dapat 1 markah, anda jawab salah tolak satu markah, anda tak jawab anda tak dapat markah. jadi bayangkan la, aku takleh langsung buat salah, atau takleh tembak jawapan. risky oh. 1 soalan ada 5 subquestion. klo aku jawab semua 5 subquestion, 3 tembak, 2 aku yakin betul. skali yang 3 tembak tu, 3 3 salah, jadi mark aku da 2 betul - 3 salah = -1! nasib baek minimum mark for each question just 0. jadi kalau dapat mark -ve pn dia tak efek soalan lain. ok aritu ade 25 soalan. ntuk lulus kne jwb at least 50% dr soalan n subsoalan betul, tp give and take, ade yg tersalah jawab, kne jawab at least 80% dr soklan2 tu, mean 20 soalan (=100 subsoalan). nampak macam mudah, tapi tak semudah itu. bayangkan, dari 20 soalan tu, 5 soalan aku dapat 0, pastu purata dapat mark 3 ntuk each soalan, maknanya aku just dpt 45 mark total, sedangkan ntuk lulus aku perlukan 50% x 25 soalan x 5 subsoalan = 62 mark. pergh, klo 45 mark je aku dapat, mean aku mmg fail la. 45 tu just 36% je. huhu. oba pun susah gak. jawapan semua macam betul, tapi 1 je yg terbaik. adoy2.

tp biasamya PMP dia imbang balik mcq n oba td tu. aku pun xtau PMP tu ape, tapi dia macam short notes ataupun subjective. dia problem based management soalan. mean, ade trigger, masalah atau situasi, n jawap cara nak manage situasi tu. yang ni senang sikit. leh goreng2 sampai hangit. hehe. jawab apa yang kita tau je.

tapi petang tu memang horror la. sebab ade viva voce. aku tertanya2 gak, kenapa perlu ade viva voce, sebab nanti pun mase clinical exam pun da cam viva. takpe la, laen department lain style assess student. viva voce memang debar r. aku da la lemah ortho ni. lagi2 ade 4 component, basic anatomy, basic ortho, case management n advance ortho. basic anat aku memang kantoi teruk la. huhu. ntah la, dari skola dlu lagi aku bab2 anatomy paling lemah sekali. aku memang tak suke hafal2 ni. tapi kira2 memang favourite aku. hehe.
suppose exam aku tak dapat dengan mentor aku, tapi ntah kenapa, aku dapat mentor aku as examiner viva voce. tp malangnya aku jawab hampeh. sori bapak, aku telah kecewakn bapak...

day 2 - 4th May 2011
clinical exam.
biasanya clinical exam ni lg senang dari theory. sebab jawapan semua ada dalam ward. clinical exam ni reflect ko salu tak gi ward. huhu. tapi ntah, ortho ni bagi aku, clinical lagi horror dari theory. huhu.
oh since ortho ni da tak jumpe da kat 5th year, tapi consider as one of major posting, n akan masuk pro exam nanti, jadi dia da start tanya detail management. that mean how to manage, if ade drug, the dosage, etc2.

clinical exam ade dua, short case ngan long case. long case ni, kita akan di-assign dengan satu pesakit, dan kita kena clerk patient tu. abes sejam, examiner akan datang, dan kene present case, dan discuss case dengan lecturer.
klo short case pulak, examiner akan bawak kita ke patient, dan suruh kita examine patient depan examiner. yang ni nak kata susah pun, boleh gak. sebab kita tak tau history patient. tapi nak kata senang pun, boleh gak, sebab keja kita just examine je patient tu.

aku kira dapat 2nd last group yang akan kena examine. salunye tak best klo dapat grup last2 ni, sebab salu ble da last2, examiner da letih. jadi bila time kita, dia pn nak cepat je.

mase nama aku dipanggil ntuk long case, aku tgk examiner aku MR. Kamil. oh! horror weh~. Mr. Kamil ni antara examiner killer. debar je time aku clerk patient. dubdab dubdab dubdab je aku. tapi nasib baik la patient sangat baik. very cooperative. mula2 tu clerk la dengan patient. da agak sejam examiner tak sampai lagi. jd aku pun karang2 la ayat aku, nnt nk present n discuss case tau da nk cakap pe ngan examiner. tp memang debar giler ah. ye la, da tau dapat examiner killer. mmg la cuak. pastu dalam 2 jam tunggu examiner, ade staff exam tu soh buat short case dlu. takpe la, dari tunggu lame2. aku pn da blur da xtau nak tny pe kt patient. huhu.

orang kate kalau dpt examiner Mr. Kamil, partner dia Mr. Zam. oh yg ni killer gak!. sebab before exam dia ada cakap "kalau da masa exam nanti, kalau korang dapat saya, kemudian saya mengajar masa exam, tak payah la awak nak tunggu result. da confirm fail punya". memang horror gila la ayat dia. orang kata, dia tu, kalau kita present smooth je, jawab soalan smooth je, dia senang bagi markah tinggi. tapi kalau dia da start mengajar masa exam, maknaya fail la exam ko. mark ntuk lulus 50, dia bagi 47 je. clear cut punya fail. tapi last2 aku di-assign-kan dgn Mr. Jacob. memang bersyukur giler sebab Mr. Jacob tu baik gila. dapat dua case. tapi malangnya... aku stumble. huhu. jawapan semua berterabur.

pastu abes short case tu, tunggu examiner ntuk long case. tunggu2, mmg debar la sebab cakap Mr. Kamil, tapi last2 yang datang Mr. Shuk. wah~ memang hari bertuah. Mr. Shuk ni pun examiner yang baik. very fatherly. tapi lagi sekali... aku stumble... huhu. present cam crap, discuss pn ketar2. memang stumble abes la.

clinical exam ni, gagal lulus ada 3 faktor. examiner, patient n student. ada kala patien cooperate, student brilliant, tp examiner malignant, atau pn jawapan yg kita bg bukan jawapan yg examiner nak, kita fail. ada masa examiner baik, student ok, tapi patient plak tak cooperate. history terabur, pastu da clerk stengah jam, patient refuse to cooperate. hampeh btol. klo tak nak cooperate tu baek dari awal tak cooperate. senang leh tukar patient lain. but worst, kalau fail tu adalah sebab student tu sendri. examiner baik, patient very cooperative, tapi kantoi student plak~
contoh terbaik, aku la. examiner baik, dpt Mr Shuk, Mr Jacob. dapat patient very cooperative. borak baek punya. tapi... aku yang stumble... adoy....

i feel like i've lost the fight. sepandai2 tupai melompat, akhirnya jatuh juga ketanah. setakat aku clinical year, selalu bernasib baik, lulus. tapi mungkinkah aku akan tumpas di posting ortho?

i might have lose the fight, but not the war yet. ade setahun lagi perjuangan aku sebelum aku grad. banyak lagi yang perlu aku usaha. yes azmi! time to retreat, reflect, re-plan, and fight back!

p/s: one of my clasmet ada post pasal persediaan exam ktorang. hehe. nice. bace la. cemerlang ortho

No comments:

Iklan Je...